În iarna trecută nu am înregistrat nici o oră de depășire a termenului din normativul tehnic 525/2013, privind timpul maxim de deschidere a drumurilor înzăpezite. Ședința șefilor Secțiilor de Drumuri Naționale din acest an s-a desfășurat altfel decât până acum.
După prima parte a ședinței, la care au fost prezente toate persoanele convocate, au urmat ședințe pe secțiuni. Pentru prima dată, ședința din acest an s-a desfășurat și pe alte planuri. Prima a fost ședința cu persoanele responsabile de activitatea de comunicare, condusă de dl ing. Narcis NEAGA, directorul general al CNAIR, la care au fost prezenți și directorii generali regionali. A ur-mat ședința numai cu șefii Secțiilor de Drumuri Naționale și, după aceea, ședința cu directorii generali regionali. Cu siguranță, șeful companiei a reușit să afle mult mai multe informații și, astfel, să realizeze o imagine mai clară a situației existente la fiecare structură din subordinea sa.
Întrunirea șefilor SDN a avut în atenție analiza activității desfășurate în ultimul an și pregătirea noului an. Astfel, principalele teme de discuții au fost întreținerea curentă pe timp de iarnă 2017-2018 și pregătirea iernii 2018-2019, realizările fizice ale programului de întreținere cumulat la 9 luni și preliminar până la 31.12.2018, stadiul executării lucrărilor de întreținere periodică (tratamente bituminoase, straturi bituminoase foarte subțiri, covoare asfaltice, reciclare IN SITU) și reparații curente (IBU, ranforsări sisteme rutiere); întreținerea podurilor; siguranța circulației stadiul încheierii Acordurilor-cadru pentru Întreținerea curentă pe timp de vară (Lucrări de estetică rutieră și scurgerea apelor, Întreținerea curentă a părții carosabile, acostamentelor, benzilor de urgență și a benzilor de încadrare, specifică tipului de îmbrăcăminte).
Întrunirea desfășurată la Slănic Moldova a fost deschisă de către ing. Ovidiu LAICU, directorul general regional al DRDP Iași, care a făcut o scurtă referire la viața de drumar: „Este, dacă vreți, Anul Nou al Drumarilor, în care tragem linie după primele nouă luni. Din punctul nostru de vedere, al DRDP Iași, putem spune că am avut un an plin. Am avut o activitate intensă în activitatea de deszăpezire, cu avertizări Cod Portocaliu și chiar Cod Roșu, în care am reușit să ținem drumurile la parametri circulabili. Am reușit să intervenim prompt și să nu avem drumuri blocate perioade îndelungate, iar acolo unde a fost cazul, am instituit rapid semnalizare aferentă, am amenajat rute ocolitoare, cu măsuri urgente de remediere a situației și de efectuare a reparațiilor. În ceea ce privește lucrările de întreținere curentă, numai în primele nouă luni avem deja atrase peste 200 de milioane de lei, fără a mai pune banii de investiții prinși la rectificarea bugetară. Am demonstrat, prin efortul colegilor de la Secția de Producție, că putem executa lucrări complexe, de calitate și într-un timp foarte scurt. Ceea ce vreau să spun cu aceste cuvinte este că, poate de prea multe ori, activitatea noastră a fost ridiculizată și denigrată, în multe cazuri pe nedrept. Poate că a venit timpul să le arătăm tuturor că drumarii României reprezintă o forță! Nu în ultimul rând, poate că a venit vremea să le arătăm tuturor că avem specialiști de valoare, pentru care se bat companii de construcție din toată țara și pentru care facem niște eforturi deosebite să îi ținem în continuare în echipa noastră!”
Directorul general al CNAIR, ing. Narcis NEAGA, a făcut o trecere în revistă a activității desfășurate în perioada scursă, prezentând și punctul său de vedere privind viitorul CNAIR. „Coloana vertebrală a activității drumarilor o constituie șefii SDN, ei fiind cei care poartă pe umeri responsabilitatea majorității deciziilor care se iau, indiferent că este vară sau iarnă. Ei suportă cel mai mult presiunea opiniei publice, transmisă în special prin intermediul presei, care are uneori accente stridente. Dar prin demnitatea de care dau dovadă, șefii SDN au reușit să prezinte realitatea, respectiv aceea că se muncește cu responsabilitate la drumurile naționale. Nu totul este în culori roz, dar continuitatea și seriozitatea din munca noastră are impact pozitiv asupra activității CNAIR. De aceea, apreciez eforturile pe care le-ați depus și transmit felicitări colectivelor pe care le conduceți”, a spus acesta. Costin MIHALACHE, președintele Consiliului de Administrație al CNAIR, a adus aprecieri activității drumarilor. „Guvernul României susține din toate punctele de vedere drumarii, drept dovadă fiind prevederile din Programul de Guvernare. Rectificarea bugetară din aceste zile este o dovadă că ne dorim să vă asigurăm toate condițiile pentru desfășurarea activității cu rezultate foarte bune. Ce vrem noi nu este fantasmagorie, ci doar preocupări realiste. De aceea, așteptările conducerii acestei țări sunt foarte mari de la drumarii din CNAIR”, a spus dl Mihalache.
Au urmat prezentările de rapoarte pe fiecare domeniu de ac-tivitate, directorii generali adjuncți ai CNAIR prezentând ample și edificatoare situații, din care vom prezenta succint cele mai importante informații.
Activitatea de iarnă
Pentru buna desfășurare a traficului rutier și pentru siguranța participanților la trafic C.N.A.I.R. – S.A., în perioada 01.11.2017 – 31.03.2018, a intervenit cu un număr de aproximativ 2.860 autoutilaje și a răspândit peste 431.168 tone sare, 2.322 tone CaCl2 și 515 tone produs ecologic. Față de materialele antiderapante folosite în anii precedenți s-au folosit în cantități mai mari materialele chimice (CaCl2), dar nu a fost folosit nisip. În vederea desfășurării traficului în condiții normale pe timp de iarnă, C.N.A.I.R.-S.A. a informat participanții la trafic prin diverse mijloace de comunicare (comunicate de presă, mass-media, site-ul C.N.A.I.R.- S.A.) cu privire la starea părții carosabile precum și a sectoarelor de drum unde existau probleme în trafic. O atenție deosebită s-a acordat adresării de recomandări înainte de producerea de evenimente meteo negative, imediat după luarea la cunoștință despre avertizările ANM cu privire la prognoza sau iminența producerii acestor fenomene. Începând cu data de 1 septembrie 2018 este în desfășurare programul de pregătire a intervențiilor pe timpul iernii 2018 – 2019, conform ,,Normativului privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice’’- Ind. AND nr.525/2013, prin acțiunile întreprinse să asigure condiții optime de circulație pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale în iarna 2018-2019.
necesarul de materiale degivrante pregătit pentru noul sezon (2018-2019):
- Sare = 458.442 to, din care deja în stoc sunt 58.442 to, iar pentru diferența de 400.000 to a fost încheiat contractul de furnizare nr. 92/55049/03.08.2018.
- Clorura de calciu = 6.700,99 to, din care 301,679 to sunt în stoc. Diferența de 6.399,306 to va fi aprovizionată de operatorii economici care efectuează și deszăpezirea;
- Produs ecologic = 3.052,75 to, din care 52,750 to sunt în stoc. Cantitatea necesară de 3.000 to va fi aprovizionată de operatorii economici care efectuează și deszăpezirea.
Stadiul realizărilor la activitatea de întreținere pe anul 2018
Lucrările și serviciile privind întreținerea drumurilor și podurilor constau în totalitatea activităților de intervenții ce se execută în tot timpul anului, determinate de uzura sau degradarea în condiții normale de exploatare, ce au ca scop asigurarea condițiilor tehnice necesare desfășurării circulației rutiere în siguranță, cu respectarea normelor tehnice în vigoare, precum și de a se menține acest patrimoniu public în stare permanentă de curățenie și aspect. În anul 2018, lucrările și serviciile aferente activității de întreținere au fost executate în cea mai mare parte prin terți, pentru fiecare Secție de Drumuri Naționale și separat pe sectoare de autostrăzi. Limitele de cheltuieli aferente activității de întreținere pentru anul 2018 sunt în valoare de 1.098,444 mil. lei, iar realizările pe șapte luni au fost în valoare de 624,596 mil. lei (56,86%).
Pe lângă lucrările de întreținere curentă (întreținere curentă de vară, respectiv întreținere curentă pe timp de iarnă), în cadrul țintelor indicative de cheltuieli pe anul 2018 este prevăzută execuția următoarelor lucrări de întreținere periodică pe o lungime de 859,29 km, astfel:
- tratamente bituminoase 289,49 km;
- straturi rutiere foarte subțiri 95,70 km ;
- covoare asfaltice 229,04 km;
- reciclare in situ 138,86 km;
- IBU 33,03 km;
- ranforsare sistem rutier 73,17 km.
Înființare SMRUD
Anul acesta a fost experimentată cu succes realizarea de lucrări de intervenție rapidă, prin înființarea unei formații „SMRUD” (Serviciu Mobil pentru Reparatii Urgente la Drumuri), pe Autostrada A2, începând cu luna mai când s-au remediat deficiențele apărute la îmbrăcămintea din beton de ciment în 4-5 ore.
Înființarea Secțiilor de producție
Esențială este pentru drumari posibilitatea intervenției cât mai rapide și eficiente în soluționarea situațiilor care apar la infrastructura rutieră. Astfel, înființarea și deschiderea activității secțiilor de producție a reprezentat un moment de schimbare radicală din viața drumarilor. De acum drumarii nu vor mai sta la „mâna” constructorilor, având posibilitatea intervenției rapide și nemaifiind nevoiți să aștepte trecerea prin calvarul achizițiilor publice. Dotarea tehnică foarte bună a fiecărei regionale și angajarea unor specialiști cu experiență vor aduce cu siguranță și rezultatele mult dorite. Vizita tehnică de la Secția de producție de la Vaslui a DRDP Iași a fost exemplul că se poate și altfel, respectiv de a reveni la activitatea desfășurată înainte de demolarea structurii de producție din anii 1997 – 1998.
Obiectivele pentru activitatea de întreținere pentru anul 2019
În ceea ce privește întreținerea drumurilor, se va renunța la „peticirea” drumurilor adică executarea de covoare pe lungimi de 50-100 m și va fi reluat programul de „reabilitare primară” din anii 2002-2004 prin care s-au executat covoare pe lungimi mari de drum de 50-100 km, pentru creșterea eficientă a utilizării fondurilor și îmbunătățirea semnificativă a stării tehnice a rețelei de drumuri naționale.
Lucrări de artă
Pe rețeaua de Drumuri Naționale și Autostrăzi, în administrarea CNAIR sunt 4.271 poduri în lungime totală de 228.648,63 m și 10 tuneluri rutiere în lungime totală de 1.967,41 m. Numărul podurilor din administrarea CNAIR a crescut constant datorită dezvoltării infrastructurii de transport rutier din administrare, prin construcția de variante de ocolire, autostrăzi și nu în ultimul rând prin preluarea de la alți administratori de drumuri. Având în vedere desfășurarea îngreunată a procedurilor de achiziții publice, care conduce la imposibilitatea cheltuirii fondurilor alocate, a fost promovată o procedură cu scopul principal de scurtare a timpilor alocați implementării proiectelor de întreținere periodică la poduri. La nivelul CNAIR S.A. – Central a fost creată pentru prima dată o Direcție Specializată în Întreținerea și Repararea Podurilor, structură care a lansat deja proceduri de achiziție pentru Acorduri Cadru pe 4 ani, exclusiv pentru întreținerea podurilor. Sunt 52 de loturi, din care s-au semnat deja 14 Acorduri Cadru, celelalte fiind în faze avansate de evaluare a ofertelor.
Siguranța circulației
Direcția Siguranței Circulației și a Monitorizării Traficului derulează în prezent două contracte importante cu finalitate în 2021, care presupun achiziția și transportul parapetelor deformabile (elemente metalice) și a atenuatorilor de impact necesare drumurilor naționale și autostrăzilor aflate în administrarea C.N.A.I.R. S.A. Totodată se au în vedere și procedurile asemănătoare pentru parapetele rutiere din beton ce urmează a fi montate pe suprafața carosabilului, pe traseele care permit acest lucru. Preocuparea pentru sporirea gradului de siguranță a circulației pe drumurile naționale s-a materializat și continuă cu îmbunătățirea semnalisticii rutiere, în momentul de față fiind avansate procedurile de achiziție pentru vopsele, mobilier rutier, semnalistică rutieră. Sunt finalizate sau în curs de finalizare proiectele lucrărilor de întreținere din sectoarele gestionate de direcțiile regionale. Marcajele rutiere în strat subțire sunt contractate pentru direcțiile regionale Craiova și Constanța, restul direcțiilor având acorduri cadru pentru realizarea lor, exceptând DRDP Cluj, care este în așteptarea soluționării contestației la Curtea de Apel București. Sunt în acorduri cadru semnate de toate direcțiile regionale în ceea ce privește marcajele în strat gros ( produse plastice aplicate la rece). În ceea ce privește marcajele în strat gros aplicate la cald, în afară de DRDP București (nu are în derulare asemenea lucrări) și DRDP Cluj, Iași și Brașov (lipsă de fonduri), restul direcțiilor dețin contracte subsecvente de achiziție, pentru aplicarea marcajelor de care facem vorbire. Marcajele rutiere prefabricate și covoare rutiere antiderapante sunt în derulare doar pe DRDP Constanța, restul direcțiilor neavând fonduri sau fronturi de lucru, cu toate că există acorduri cadru semnate. Lucrările la 246 treceri la nivel cu calea ferată din cadrul măsu-rilor de îmbunătățire a siguranței traficului prin amenajarea acestora stagnează, deoarece pachetul procedural a fost contestat.
Mecanizare
Pe parcursul anului 2018, a continuat Programul de retehnologizare a Regionalelor de Drumuri și Poduri prin achiziția de noi utilaje și echipamente necesare lucrărilor de întreținere drumuri pe timp de vară și pe timp de iarnă. În acest sens, au fost semnate 25 contracte de furnizare pentru nouă categorii diferite de utilaje și echipamente, însumând un număr de 440 utilaje. Odată cu încheierea proiectului de înnoire a mecanizării, respectiv finalul acestui an, vor fi 827 utilaje noi, achiziționate în ultimii cinci ani. Principala preocupare pentru perioada imediată va fi înlocuirea parcului de utilaje multifuncționale UNIMOG care au o vechime de 19 ani (durata de viață normată este de 8 ani) care generează costuri de întreținere și reparații foarte mari. În prima etapă vor fi achiziționate câte trei Unimog-uri/S.D.N., iar în etapa a doua câte un Unimog/District, rezultând un număr de 304 Unimoguri. Prin dotarea cu autospeciale ARD-uri și UNIMOG-uri, alături de celelalte noi dotări, vor fi soluționate cele mai stringente probleme cu care se confruntă districtele de drumuri.
Așadar, se poate spune că ședința din acest an a șefilor SDN reprezintă nu numai un moment de bilanț, cât un nou tip de abordare a problemelor din viața drumarilor. Analiza directă și separată a conducerii CNAIR cu șefii secțiilor reprezintă o abordare care a fost apreciată și bine primită. Nu în ultimul rând, trebuie să apreciem și deschiderea conducerii CNAIR față de comunicarea dintre structurile sale și instituțiile mass-media, implicit între drumari și utilizatorii infrastructurii rutiere.